Kommetjie en een stukje binnenland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Kommetjie en een stukje binnenland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Kommetjie en een stukje binnenland

Door: JD en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

04 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We komen een beetje in het vakantie ritme. Op tijd wakker worden (want we liggen er ook wel op tijd in), JD trekt meteen zijn wetsuit aan voor surfsessie 1. Ik word rustig wakker, ga dan even kijken of hij er wat van bakt en daarna ontbijten we in de tuin. Vervolgens doen we waar we zin in hebben, we wandelen wat, naar een scheepswrak, lekker over het strand, of gewoon een beetje hier in de buurt (nog geen skilpad gevonden in de skilpadsvlei hier, maar het klinkt leuk). We nemen ook een kijkje bij de Slangkop vuurtoren. Die hadden ze in 1900 even voor de punt van de kaap aangezien, dus vandaar dat scheepswrak...
Taart kunnen ze hier ook lekker bakken: carrot cake, merengue taart, banana cake, alles moet geproefd worden onder het mom van ‘even een koffietje drinken’.
Voor mij was mijn tweede surfsessie in Muizenberg succesvoller dan de eerste. Zowaar geen sharkalarm, dus lekker een beetje kunnen oefenen. Het stelt niet veel voor, maar ik heb er lol in en daar gaat het om. “The best surfer is the one that is having the most fun”. (staat op de muur in de surfschool)
Ook het braaien (BBQ)is een Zuid-Afrikaanse traditie waar we aan mee doen. JD kan meerdere dagen overleven op zijn stuk vlees, ik hou het bij salade en geroosterde pompoen, ook lekker.
We beklimmen weer een mooi uitzichtpunt. JD had eigenlijk zijn zinnen gezet op the Sentinel, een indrukwekkend puntige rots boven de suburbs van Houtbay, maar het wordt ons afgeraden daar naar boven te klimmen (tenzij je met een groep bent) aangezien er daar in de bergen wat drugsgebruikende lui rondhangen die sportieve wandelaars beroven. Aangezien wij heel verstandig zijn doen we dat niet en kiezen we voor Klein Leeuwkoppie (little Lions Head). Af en toe hebben we handen en voeten nodig maar eenmaal boven ook daar prachtig uitzicht en onderweg geen gure lui tegengekomen. We zijn voor zonsondergang weer in Kommetje waar JD nog een avondsurfsessie kan doen voor het donker wordt. De volgende ochtend vind ik dat ik niet zo lui moet zijn dus ga ik voor het eerst sinds de dam tot damloop (bijna een half jaar geleden! Oeps) maar weer eens een rondje rennen. JD ligt al weer in zee en ik doe een klein rondje. We blijven een dagje in Kommetje relaxen en na de derde surfsessie van JD gaan we de leftovers van de BBQ opmaken. Vanuit Nederland horen we nog steeds berichten over kou, bevroren leidingen, schaatsen en bevroren slobber van Dirk. Bijna niet voor te stellen dat we hier dan in zwembroek en bikini de dag doorbrengen!
Onze laatste dag in Kommetje begint weer met surfen maar lekker op tijd, dus om 10:00 uur zitten we na de surfsessie en het ontbijt op weg in de auto naar Simons Town, waar we wat pinguïns zien, en een paar kanonnen in de heuvels. Daarna naar Muizenberg, waar we wat surfboards bewonderen en lunchen. Op weg naar Noordhoek zien we blushelikopters en brandweerwagens rijden en kleurt de lucht bewolkt. Er is brand in de buurt, later horen we dat het bij Cape Point is. Met het water tekort hier is blussen natuurlijk helemaal een probleem, we hopen er het beste van. ‘s Avonds belanden we op een prachtige plek op een foodmarket bij een wijngaard, heerlijk! Met uitzicht op zee met een heel aparte zonsondergang, want de zon moet zich bij het zakken in de zee door een rookgordijn heenwerken, wat wel een bijzonder gezicht is. Morgen verlaten we Kommetje en we hebben geen vastgelegde volgende bestemming dus we gaan gewoon rijden en zien wel waar we uitkomen.
Nou, het afscheid van Kommetje is altijd een beetje lastig, maar het feit dat er deze ochtend voor het eerst deze week geen golven zijn maakt het ietsje makkelijker. Daarnaast denken we altijd: ‘tot de volgende keer’, want als we er weg gaan, denken we al weer aan de volgende keer dat we hier zullen zijn.
We rijden een beetje het binnenland in, maken een korte stop in Stellenbosch en vervolgen onze weg over steeds leger wordende wegen in leger, heuvelachtig landschap. We stoppen even in Matjiesfontein, bezoeken daar een museum (jaja, cultureel) en eindigen in Prince Albert. In dit normaal rustige plaatsje is op deze vrijdag geen accommodatie meer te vinden want: er is een filmcrew iets aan het filmen, er is een theatervoorstelling die druk bezocht wordt en er is iemand overleden... dus het hele dorp zit vol. Gelukkig helpt een vriendelijke dame met een guesthouse ons door heel veel telefoontjes te plegen. Ze houdt vol en ineens heeft ze iets gevonden. We worden naar een huis iets verderop gestuurd waar een andere vriendelijke dame met twee hondjes ons ontvangt. Een prima plek voor komende nacht. Als we later door het stadje lopen (het is hier veilig gereformeerd bolwerk waar de tijd een eeuw lijkt te hebben stilgestaan, dus dat kan ‘s avonds gewoon) komt de eerstgenoemde dame nog vragen of het gelukt is. Erg vriendelijk hoor! Morgen weer verder, dan zakken we via Oudshoorn weer wat af richting kust/ garden route.
Wanneer we wakker worden bezoeken we eerst de enorme markt in het dorp. Een pleintje van 20 bij 20 meter met 4 kraampjes en een koffie- en een pannenkoekenstalletje. Ja, die lust ik ‘s ochtends ook hoor! Daarna gaan we op pad. Via mooie ruige landschappen, velden met struisvogels en de Meirinkspas door de Zwartbergen komen we in Outshoorn aan. Hier zijn we eerder geweest dus nu lunchen we er alleen. Daarna gaan we verder, terug naar de kust, de Garden Route. Hier begint het zoeken naar accommodatie. Het duurt even, maar ritselaar JD regelt dat we voor backpackerstarief in een hotel kunnen slapen, prima. We hebben een kamer voor 6 personen, dus als er nog iemand langs wil komen kan het! Aangezien ik toch een beetje onrustig word van het aan het eind van de dag zoeken naar een plek om te slapen, bepalen we toch enigszins onze route voor komende week. We blijven nog een dag in Wilderness en gaan dan naar het surfwalhalla van Zuid-Afrika, Jeffreys Bay. Van daaruit zien we wel weer verder hoe we uiteindelijk in Johannesburg komen. Wordt vervolgd!

• 04 Maart 2018 - 17:59

Jan Elfrink:

Hallo Marank & JanDirk,
    Dit is weer een beeldend verslag van jullie tocht. Leuk geschreven en met het gevoel dat alles heel relaxed verloopt en dat jullie genieten! Wij krijgen hier vandaag het gevoel dat de winter het onderspit delft en dat de lente eraan komt. Vanmiddag nog even op een strandterras gezeten uit de wind en in de zon. Dat is ook genieten. Goede reis verder!

• 04 Maart 2018 - 20:24

Yolanda Elfrink:

Lieve Marank en Jandirk .
    Bedankt weer voor het erg leuke verslag ! We zien het voor ons !en de spreuk van de surfschool is heel leuk en toepasselijk op jou.

Dat de Dam tot Damloop al weer een half jaar geleden is , zou je niet zeggen maar de tijd gaat snel ( besef dat wel) !
    En leuk dat je weer even ging rennen..en wat hebben jullie al weer veel gezien en gedaan in deze weken .
    Jammer dat we al bezet zijn anders kwamen we nog even naar dat hotel dat JanDirk geregeld had voor zes personen! Die heeft er wel een handje van.
    Vandaag was het in tegenstelling tot de andere dagen die zooo koud waren een verademing even bij de Schelp in de zon te kunnen zitten . Weliswaar warm ingepakt maar toch even genieten met 7 graden.
    Nu naar de luizenmoeder kijken dus fijne avond nog en knuffel van hier

• 05 Maart 2018 - 20:27

Tiska:

Heerlijk, blijf genieten!

• 06 Maart 2018 - 21:19

Tonny Ijsseldijk:

Hallo JanDirk en Marank,

Leuk dat jullie weer op vakantie zijn.
    En zo ver weg.Ik vind het leuk jullie verhalen te lezen en zie het al voor me in mijn gedachten.

In de vorige reacties las ik nog de koude temperaturen in Nederland.
    Maar vandaag is het Lente gelukkig.
    Heel veel plezier en genieten maar.

groet uit Lettele.Liefs Tonny.

• 08 Maart 2018 - 21:35

Femke:

Ja, heerlijk gevoel om ergens weg te gaan met de bedachte: hier komen we nog eens terug! Tot de volgende keer!