Genieten - Reisverslag uit Salta, Argentinië van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Salta, Argentinië van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: JanDirk en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

25 Maart 2010 | Argentinië, Salta

Beste lui

Na onze avonturen van het laatste verhaal hebben we ondertussen weer heel wat meegemaakt. Vorige week zijn we eerst naar het vliegveld van El Calafate gegaan waar we rond 4 uur het vliegtuig richting Bariloche zouden pakken. We zouden vliegen met LADE de staatsairline van Argentinie.

Ze vliegen met wat oudere toestellen maar zijn wel goedkoper. Uiteindelijk mochten we met ruim 4 uur vertraging inchecken. Het vliegtuigje was een oude fokker en moest je gewoon met een klein trapje betreden. Toen ik mijn hoofd het vliegtuig instak rook ik het al. Dit rook als een bekende lucht, precies de schapenstal van vader de Vries. Dit aroma van schapenwol en mest uit het werelderfgoed de Beemster beloofde veel goeds. De vliegtuigstoel wiebelde wel erg en zat met een paar minder boutjes vast dan was voorgeschreven.....

Uiteindelijk steeg het vliegtuig op en na een uurtje kregen we te horen dat we gingen landen op Commodoro Rividavia, een plaats die ongeveer 1200km uit de richting van onze eindbestemming lag. Zonder ons in te lichten vlogen ze dus de andere kant op. Bij de balie kon niemand ons beloven dat we nog verder gingen want er waren geen vlietuigen.Even zei men dat we het maar moesten uitzoeken. Gelukkig werden we ineens geroepen en moesten we een propellorvliegtuigje instappen. Zo waren we om een uur of 2 snachts toch in Bariloche (vertraging totaal iets van 9u op een vlucht van ruim 1u).

Bariloche is het 'Zwitserland van Argentinie', en mooi mensen... Niet normaal. Strandjes met kiezelstenen, blauwe meren met groene bossen en weiden, besneeuwde bergtoppen en huisjes met een Alpen look. Op een pleintje kon je op de foto met St. Bernard honden met puppies, dus dat hebben we ook maar gedaan. Volgende dag in de regen gemountainbiked door de bergen, de eerste hoogtestage zit er dus op (dus rij jij maar een rondje extra Joris!). Voor de rest veel chocolade in Bariloche, dus het was echt heel goed te doen. ´s Middags nog geschrokken van massa's kleine kids in scheikunde jassen, het leek wel een sekte ofzo, maar het bleken schoolpakkies te zijn. Echt bizar.

Zondag met de bus naar Mendoza gegaan. Weer een uurtje of 16. Deze bussen zijn echt super relaxed met een soort matras stoelen die bijna plat kunnen. Eten en alles erbij. En....bus-bingo. Een bekend fenomeen hier op de langeafstandbussen. Je krijgt een bingokaartje en dan worden de nummers op zijn Spaans omgeroepen. Vooral de steward die zo serieus was over 'zijn' bingo was erg lachwekkend. Het was net een advocaat die met een belangrijke strafzaak bezig was..

Goed aangekomen in Mendoza 'de' wijnplaata van Argentinie. Hier moet je zijn als levensgenieter. Elke dag 30 graden, bottles met wijnen, lappen vlees en siësta. Wat een feest. Eerste dag beetje rondgekeken. We kwamen kaarten tegen voor een opera 'la flauta magica' dus die hebben we toen gekocht. Mooi niet normaal... Nou eigenlijk kwam het gejank na een halfuurtje toch wel een beetje je neusgaten uit, en de het half spanjoolse opera Duits hadden we ook wel gehad. Toen marank slaperig over het theaterbalkon hing ("van wijn wordt je geen chagarijn") zijn we maar gegaan, maar het was wel een belevenis....

Dag 2 de bike and wines Tour gedaan. Met de fiets langs wijnboeren, olijvenplukkers en delicatessen zaken. Uiteindelijk na weetikniethoeveel verschillende wijnen, olijventapenade, chocolade, likeur en bier even uitgezakt in het hostel. In het hostel kwamen we Nederlanders tegen die we eerder hadden ontmoet in het zuiden en zijn we daarmee nog gaan stappen. Eerst kwamen we de club niet in, maar na een tweede poging met Mar aan mijn zijde gingen alle deuren open. Wie wil zo'n blonde prinses nou niet binnen hebben..

De andere Nederlanders kwamen nog met tequilla aanzetten en we hebben nog gedanst met argentinas. Het ken niet mooier zeg maar... Volgende dag brak ontwaakt en naar de hotsprings/ termale baden geweest. Het bleek een nationale feestdag te zijn ( ohhh was het daarom zo gezellig en druk gisteravond.....') dus het was aardig druk. Midden in de bergen was een soort openlucht centre parcs met watervalletjes en baden van warm tot koud. Als de Argentijnen vrij zijn trekken ze eropuit met de familie en nemen alles mee. Met de hele familie in hun oude bakken, BBQ, kistje wijn en een halve koe mee en dan de hele dag een beetje kanen. Heerlijk...

De oude Argentijnse mannetjes mogen Mar wel. Vandaag in het zwemparadijs begon een rivaliserende oude mannetjes club zich ermee te bemoeien en ze vertelde mij dat ik mar wel in de gaten moest houden bij de andere ouwe bokken club waar ze op dat moment werd aangesproken...

Aan het einde van de dag door een kamikaze taxidrover afgezet bij het busstation. Links rechts overal voorbij raggen , door rood niet normaal, maarja hij deed het voor ons denk ik. Klant is koning.

Vanuit hier zijn we met de bus naar Salta gegaan waar we nu zijn aangekomen.Wederom busbingo gespeeld, maar weer niets gewonnen helaas.

Tot zover dit verslag, misschien weer wat lang maar we willen jullie toch graag op de hoogte houden.

De groetjes uit Argentinie!

PS. Fem en juul gefeliciteerd, nog wel even wachten met de housewarming hé...

• 25 Maart 2010 - 21:01

Femke:

Dat jullie de verkeerde kant op gevlogen zijn, onvoorstelbaar. Mazzel dat het toch nog gelukt is. Neem je iets van die lekkere wijn mee op onze housewarming? MMMmm, het klinkt allemaal erg lekker hoor!!!

• 25 Maart 2010 - 21:48

Yolanda&Jan:

Hi Mar en JanDirk, leuk weer wat van jullie te lezen en te zien. Wij hebben ook 35 jr geleden in zo'n oude Fokker gevlogen van Rome naar Sicilië. Dat is wel een aparte belevenis en wij hebben het gelukkig ook overleefd, het onweerde toen ook nog enorm. Zo te zien is het nu bij jullie echt zomer met een lekkere temperatuur. De laatste dagen is het bij ons eindelijk lente aan het worden, maar de vooruitzichten zijn weer wat minder. Hier verder alles oké, geniet nog maar lekker. Liefs

• 25 Maart 2010 - 23:18

Yorianne:

Wat een heerlijk verhaal weer. En zie op de foto's dat jullie al een natuurlijk bruin kleurtje krijgen.
    Kunnen jullie inmiddels al een beetje spaans spreken? En hebben jullie de tango al geleerd? Zijn jullie nog steeds van plan de andere landen aan te doen?
    Ben blij dat jullie het gammele vliegvervoer doorstaan hebben.. Wel een overgang na die luxe bingobussen denk ik. Gelukkig zijn jullie toch nog op de plaats van bestemming terecht gekomen.
    We lezen weer! Liefs Yori

• 26 Maart 2010 - 10:45

Joris:

Hey Lui,

Het klinkt allemaal weer fantastisch. Argentinie/ Chili stond al in mijn top 5 bestemmingen op de to do list, na jullie verhalen wordt ik alleen maar enthousiaster. Hier de afgelopen week eindelijk wat beter weer. De eerste km's buiten zijn gemaakt. Die hoogtestage zullen jullie nodig hebben :-)

Geniet er nog even van! Grts Joris

• 26 Maart 2010 - 20:29

Anne:

Nou JD, als je Mar maar een beetje in de gaten houdt met al die oude vieze mannetjes, ha,ha! Zo te horen genieten jullie volop. Wijn is goed tegen hart en vaatziekten zullen we maar zeggen, dusse....drink er nog maar 1

Kus van jullie (schone) zus

• 27 Maart 2010 - 07:57

Marjo En Dre:

Potverdrie wat een verhaal en zo lang. Moeten wij ons zorgen gaan maken? Jullie zitten volgens ons dagen achter die computer te broeden op sappige sterke verhalen, want als je dit binnen 10 minuten uit je duim zuigt is er een talent geboren en schrijft JD over een jaartje een boekenweekgeschenk alwaar hij inspiratie voor op moet doen in 1 of ander lamlendig vliegmobiel.
    En dat terwijl je toch ook een tango kunt meepikken. Wat een heerlijke tocht, Jullie zijn er goed in, lekker genieten eten en flirten met een paar oude bokken (Mar, het is belangrijk om te weten hoe je in de markt ligt!!) En laat JD maar even zweten, teveel zekerheid is nergens goed voor.
    Ik ben ook al 3 weken aan het fietsen naar mijn werk... maar mijn jonge oogverblindende lichaam is zoveel activiteit niet meer gewend. En heb 3 blessures die ik vrolijk negeer.
    En na al die inspanning en leven op een paar crackers en een banaan ... geen kilo lichter (potjandorie)
    Maar goed, dat is ook niet belangrijk.

Heel veel plezier en lang leve de vrijheid.

Kussen uit (Spanish Harlem)

• 29 Maart 2010 - 12:10

Robin Holsappel:

Hoi,

Als ik dit allemaal zie ben ik best wel jaloers op jullie, we krijgen hier maar geen warm weer...
    Fijne vakantie verder en kom gezond weer terug!!!
    Groetjes, Robin

• 29 Maart 2010 - 14:10

Yaira En Kirsten:

Hoi Marank (en ook JD)
    Zaterdag weer even bij Dirkie geweest. Vorige week had Yaira op aanraden van Jacqueline toch maar een zweepje erbij gepakt. En zonder het te gebruiken eindelijk een paar rondjes achter elkaar gedraafd. Ze vond het heerlijk!! Daarna Djaele ook nog lekker gereden en hem daarna lekker laten uitstappen. Afgelopen zaterdag alleen met Yaira geweest. En ja, ja..... Yaira heeft helemaal zelf gezadeld en het hoofdstel omgekregen. Ze was appetrots!! En daarna zelfs nog in galop gereden. Ze zat te stralen op Dirkie en Dirkie liep briesend door de bak heen!! 2 gelukkige zielen!!
    Verder gaat het met mij goed. Gaan de 20ste week in, donderdag de echo en dan weten we ook of het een jongen of een meisje wordt. We laten het jullie weten.... de meiden kunnen toch hun mond niet houden!!!

Nou... dit was het even!!
    Blijf genieten!!

Liefs,
    Kirsten, Yaira en ook van Martijn en Djaele

• 29 Maart 2010 - 20:30

Jacqueline:

Hee, heb geen mailalert gekregen op dit reisverslag.... Nou ja, alsnog nu even gelezen!
    X Jacq.