Patagonia - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Patagonia - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Patagonia

Door: JanDirk en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

13 Maart 2010 | Argentinië, El Calafate

Beste mensen,

Hier weer een nieuw bericht nu vanuit El Calafate.

Na het laatste bericht en de boottocht in Ushuaia, zijn we de volgende dag het national parc ´Tierra del Fiego´ (vuurland) ingegaan voor een heuze wandeling oftewel ´hike´. We werden met een busje afgezet bij het eest zuidelijke postkantoor ter wereld. Hier kon je je paspoort laten stempelen en dat hebben we dan ook maar gedaan. Die man vond het best, als je maar betaalde zette hi overal een stempel. Hij maakte er een heus kunstwerk van dat op meerder paspoortpagina´s doordrukte.

Wel machtig mooi weer daar. Groene weiden die overgingen in het meer, met in de verte besneeuwde bergtoppen. Echt puur natuur hier. Marank voelde zich weer helemaal in haar element en liep op een gegeven moment zelf met de sokken over haar broek en een schapenstok over de paden. Bij aankomst aaan het eind van de route werden we door een argentijns stel uitgenodigd om wat mee te eten met hun BBQ. Heerlijk die steak hier niet normaal. Ze waren al aardig aangeschoten en deelden hun bier en cola-nogwat mix rijkelijk met ons. Gastvrije lui hier..

De volgende dag in Ushuaia nog naar de oude gevangenis geweest, nu museum. Vroeger stopten ze de gevangen lekker ver weg van de bewoonde wereld. Ontsnappen had ook weinig zin, want buiten overleefde je het hier toch niet. Je kwam vanzelf wel terug en anders maar niet... Bizar was ook de expostitie van de ´indianen van Ushuaia´, die naakt (enkel ingesmeerd met zeeleeuwenvet) op de eilanden in de Beagle channel leefden. Ze werden pas ziek nadat de Europese veroveraars hun kleren en huizen gaven. Ze konden de boel niet schoon houden en de kleren bleven klam...waardoor er uiteindelijk veel ziek werden en stierven. Misschien een mooi onderwerp om op school te behandelen meester Veel..

Eergister naar El calafate gevlogen. Vliegtuigen vertrekken hier standaard te laat. Het zorgwekkende was wel dat de vluchten allemaal een vertrektijd op het ticket hebben staan maar geen aankomsttijd, dat moet je dus nog maar zien...lekkere jongens die argentijnen. Gelukkig wel aangekomen. ´s ochtends hadden we Moeder Elfrink al gebeld ivm haar verjaardag en we wilden dit toch vieren (samen met het feit dat we toch veilig waren geland..). We zijn s´avonds dus extra lekker uit eten geweest. Dit nadat ik mijn baard in een heuze feestcoupe had geschoren (speciaal voor Mevrouw elfrink hé...)

Gister tot grote vreugde van Marank de rest van de baard ook maar verwijderd. Hierna naar een van de grootste gletsjers ter wereld met de naam Perito Moreno. Het jammere was dat het echt snertweer was. Zo bokkekoud en regen niet normaal. Het leek Nederland wel. We hebben een goed idee kunnen krijgen van het geheel en het was supermooi, vooral de boottocht tot de rand van de gletsjer. Zeiknat en als verzopen katten kwamen we terug bij de bus.

Vanochtend weer aan het hiken geslagen en flamingo´s gespot, samen met zwanen met zwarte koppen. Dit terwijl er heel veel koude wind woei.

Het uitzicht is echt zo mooi vanuit het hostel. Als je hier ´s ochtends aan het ontbijt zit en uitkijkt over het meer met de besneeuwde toppen erachter, valt je mond eerst een paar minuten open en blijf je maar staren, voordat je uiteindelijk een hap neemt. Puur natuur.

Nog een bizar iets. Hier in El calafate rijdt de oude brandweerwagen uit Blokker, wat een kleine wereld. Er staat gewoon nog ´brandweer´ op..´bomberos´klinkt toch beter eigenlijk..

Dit was het wel weer voorlopig. We proberen foto´s te plaatsen, maar de computers zijn uit het jaar Kruik dus ben bang dat het niet gaat lukken.

Het ga jullie goed.

JanDirk en Marank.

• 13 Maart 2010 - 17:42

Wien:

Hi Marank en Jan Dirk,
    Leuk jullie verhaal weer te lezen. De foto's zijn gelukkig toch te zien hoor, leuk.
    Met Quin gaat het goed, je krijgt n knuffel van m.
    HEEEL veel plezier!
    Liefs Wien

• 13 Maart 2010 - 18:09

Zoe:

hoi marank (en jan dirk)
    hoe is het met julie?
    met mij gaat het goed!
    en met dirk gaat het ook toppie!ik(en mama!) heb het zadel en hoofdstel ingevet en schoon gemaakt! morgen ga ik weer lekker naar hem toe!
    en nog veeel plezier op vekantie!
    xxxxzoe

• 13 Maart 2010 - 18:12

Charlot:

Hi luitjes,

wat een super leuke verhalen allemaal! Best een beetje jaloers op jullie. Ik kan die wel vergeten met een vriend met vliegangst..... Of gaat die ook op de fiets JD??? Heel veel plezier verder en ik kijk uit naar de volgende verhalen!

Kus Charlie

• 13 Maart 2010 - 19:30

Bert-Jan:

Hee JD en Marank,

Wat een superfoto's weer! Verhaaltje leest ook weer lekker weg.

Hoop dat jullie snel weer een nieuw hoofdstuk af hebben voorzien van prachtige foto's!

• 13 Maart 2010 - 20:25

Anne:

Wat zien die foto's er gaaf uit zeg. Ik ben echt jaloers op jullie. Ik zie vooral mijn groene achtertuin, de A9 op weg naar mijn werk en de Beemsterpolder. Ook mooi natuurlijk :) Fijn dat die baard eraf is broer, anders krijgt Mar nog pukkeltjes van het zoenen met zo een baardmans! En Mar....lekker warm hoor, je broek in je sokken.

Kus van jullie (schone) zus

• 13 Maart 2010 - 20:27

Sjoerd:

Sjoerd zegt net tegen mij (Anne) bij het aanzien van die foto in het restaurant:'Kijk nou, een pratende kut in Argentinie'. Zo hebben wij hier ook ons lolletje op de bank.

• 14 Maart 2010 - 08:31

Yolanda&Jan:

Hallo Marank & JanDirk, fijn dat jullie zo genieten. Wij genieten van jullie verhalen en foto's. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit zo'n gletsjer. Leuk dat jullie de verjaardag van Yolanda ook echt feestelijk met een lekker etentje gevierd hebben. Het boek "het Meisje uit Buenos Aires" is met jullie felicitaties ook tijdig aangekomen. Een leuke verrassing! Hier alles oké. Vanmiddag komen Car, Tjeerd en Yori. Alex zit als het goed is met zijn vader inmiddels op Sumatra. Een goede reis verder. Liefs mutti & vati.

• 14 Maart 2010 - 14:10

Femke:

Oh oh wat gaaf! Jullie verhalen lezen lekker weg en de foto's erbij zijn helemaal top!!!! Argentinie stond al hoog op mijn verlanglijstje, maar nu weet ik het zeker, daar gaan wij ook een keer heen!! Wat lachen van die brandweerauto.

Heel veel plezier!!!

• 14 Maart 2010 - 15:49

Leen:

Hoi JanDirk , net je verslag gelezen met de foto,s samen met buurman Baas , super dat die vliegtuigen als ze om hoog gaan ook weer normaal landen , moet je wel spannend vinden denk ik . verder ben ik weer terug van 10 dg gerlos ook heel fijn , om zonder gips terug te zijn , Buurman zijn nieuwe auto doet het goed morgen (maandag) gaan we onder de moterkap kijken hoe het kan dat dit wonder op wielen zo goed voor uit komt , an als de radio aan staat is het net een feest met muziek verder de groeten en genieten daar

gr van Leen en Buurman Baas

• 14 Maart 2010 - 20:26

Carlieke:

Hi hoi daar,

Klinkt leuk allemaal!! wij zijn vandaag naar Egmond geweest om mama's verjaardag te vieren. Ondanks jullie aanwezigheid was het erg gezellig. Mama was alleen qua eten nog wel van minimaal 8 personen uitgegaan, dus als jullie terugkomen hebben we nog wat in de vriezer..

Geniet ervan daar! x

• 14 Maart 2010 - 20:27

Carlieke:

ik bedoelde natuurlijk afwezigheid.. t is alweer te laat voor mij..

x

• 15 Maart 2010 - 06:48

Djaele:

hoi marank,
    we waren weer bij dirkie. papa was mee. ik heb met papa dirkie uit de wei gehaald. maar hij liep wel steeds weg. maar we hadden hem wel te pakken. yaira deed dirkie naar de stal. ik mocht mee mimir uit de wei halen. ik heb op zijn rug gezeten. daarna op dirkie in de bak gereden yaira ook. nu wel met zadel. het was weer leuk. je krijgt een knuffel van dirkie.
    liefs djaele en yaira

• 16 Maart 2010 - 10:24

Ankie:

Wat herkenbaar allemaal.Prachtig he ,lago argentina!!

Geniet ze ,groet,Ankie

• 17 Maart 2010 - 09:23

Nienke:

Wauw ziet er allemaal fantastisch uit! Jullie zijn op en top aan het genieten, goed zo!
    Heel veel plezier.

Liefs Nienke

• 18 Maart 2010 - 07:33

Yolanda:

haihai,we hebben genoten van de dvd dankjulliewel! !Kregen een heel goed beeld van jullie tocht. zijn weer benieuwd naar het volgende doel.Hier lijkt het lente te worden eindelijk!Met oma gaat het goed ze belde zelf.Veel plezier liefs ook van Vati XX

• 18 Maart 2010 - 07:33

• 18 Maart 2010 - 07:36

dat was dubbel!Foutje!

• 18 Maart 2010 - 07:36

dat was dubbel!Foutje!

• 18 Maart 2010 - 10:00

Marjo:

Ha Lieverds,

Overweldigend al dat natuurschoon. Alhoewel JD niet erg onder de indruk zal zijn, want hij heeft altijd natuurschoon aan zijn zijde!! (oef).
    Wat een super trip, ben heel nieuwsgierig naar de verhalen.
    Wat ontzettend lief dat jullie hebben gebeld, ziek, maar heel erg lief. Ik hoop dat jullie de reis niet hoeven inkorten omdat dat telefoontje een aanzienlijke hap uit jullie budget heeft genomen. En dat terwijl ik net bij de Aldi een lekkere ingevroren argentijnse steak aan het afrekenen was. Hier is het lente, heerlijk dus.
    Blijf gezond en let goed op, niemand is te vertrouwen, zeker niet als ze dingen gratis (drank en steak) weggeven, maargoed, misschien is dat wel een erg hollandse gedachten!!
    Waar blijven die foto's van de tangocursus.

Kussies marjo en Dre

• 18 Maart 2010 - 12:29

Roos:

mooie fotos allemaal. Je nieuwe fototoestel doet het dus wel! veel plezier nog. en tot de volgende fotos!
    xRoos

• 31 Maart 2010 - 15:43

Marlon De La Fuente:

he, man mooi foto's. je had je baard mogen laten staan. mooi om te zien dat het met je goed gaat.Laat even weten waneer je terug kom.de groetjes marlon. en veel plezier. ik hoor nog van je.