Dynamite - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Dynamite - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Dynamite

Door: JanDirk en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

08 April 2010 | Bolivia, Sucre

Dag allemaal

Na onze vorige avonturen op de zoutvlakte zijn we inmiddels eens stuk Bolivia ingetrokken.

We waren beland in de stad Potosi, de hoogste stad ter wereld. In de geschiedenis is dit een hele belangrijke stad geweest, op een gegeven moment zelfs een grotere status had bereikt dan London en Parijs. Dit vanwege 1 ding, het zilver... Naast de stad ligt eeen enorme berg tot bijna 5km die vol zit/zat met zilver. Zoveel dat het gerucht gaat dat men er een brug van naar spanje kon bouwen en er zelfs nog zilver over heen kon dragen...
Het moge duidelijk zijn dat het een mooie stad was om te bekijken, met de nodige mooie koliniale gebouwen e.d.

De hoogte voelde we hier wel degelijk. Rennen is echt onmogelijk.
De eerste dagen een beetje rustig aan gedaan. Het was immers Pasen en ook nog eens locale verkiezingsdag, dus het leven lag hier vrijwel geheel plat.

S´avonds een beetje geslenterd over de locale marktjes e.d. Hier gebeurde voor Marank iets vreselijks. Ze liep daar met haar blonde haren te pronken op de markt, toen de locale slagers haar plots in het oog kregen. Ze zagen natuurlijk overduidelijk dat het een vegetarische vrouw betrof. Ze zagen hun kans schoon en reden haar aan met een kruiwagen met welgeteld 5 verse koeienhoofden (inclusief horens en ogen). Marank schrok zich dood en wist ter nauwer nood deze aanslag op het vegetarisme te ontkomen. Wat was ze geschrokken. Om haar te troosten had ik haar toegezegd om maar vegetarisch te gaan eten. Het werd een geweldig diner met heerlijke gefrituurde uienschillen en geraspte stukken komkommer.....Ik mis Argentinie nu al.

Dinsdag zijn we richting de Zilverberg gegaan, waar we de beruchte zilvermijnen hebben bezocht. Wat een feest werd dit..
Naast de barre omstandigheden staat deze tour namelijk ook bekend om het afsteken van dynamite...De tour vertrok vanuit de stad en stopt dan eerst op een markt. Hier kochten we cocabladeren, frisdrank en evt. cigaretten voor de mijnwerkers....en dynamite om na afloop van de tour zelf af te steken.....

Na ons in mijnpakken met lampen te hebben gehezen gingen we de mijnen in, waarvan de ingang zich al op ruim 4300m bevondt. Wat was het bar binnen; weinig zuurstof, donker, veel stof en verder binnenin de mijnen erg heet. Sommige gangen waren erg nauw. We maakten kennis met de mijnwerkers, die een echt niet normaal leven hadden in die mijnen. Het meeste zilver was op en ze leefden nu van koper- en tinmineralen. Echt een hel. We waren blij toen wijzelf weer het daglicht zagen.

Na afloop kwam het mooiste... het afsteken van dynamite. De gids prepareerde de losse componenten tot ontplofklaar geheel en stak het aan. Ik had zeven minuten de tijd om op de foto te gaan. Toch voelde het niet echt fijn om met zo´n brandende unit in je handen te staan. Uiteindelijk maar gehaast de bom samen met de gids op de ontploffingsplaats gelegd. Dit was maar goed ook want na 2 minuten volgde de oerknal al...Kanonne wat een gedreun...

Na de mijnen, zijn we in het stadje nog in de lokale kathedraal geweest waar we de kerkklok nog mochten luiden, dit was ook nog een mooi spectakel.

Gister aangekomen in Sucre na een busrit van een paar uur over een voor Bolvia uitzondelijk goede weg.
Hier weer veel kerken en mooie koloniale gebouwen. Vanmiddag een tour gedaan naar een groeve waarin dinosaurier footprints te zien waren. Het mooiste was hier de gids die een hele show maakte van zijn presentatie. Zijn missie om van de groeve Unesco world heritage te maken (Marjo, net als de Beemster, 1612) besloot hij met de zin ´´ we´ve got to do it, let´s make history !´´ Het was een lachwekkend tafereel.

Morgen gaan we per vliegtuig richting La Paz, vlakbij lake Titicaca.

Bolivia is geweldig. Echt een land waar er niet zoveel regels zijn als in Nederland. De mensen zijn zo aardig hier en alles is echt goedkoop. Verder overal vergezichten en bergen. Misschien wel het land dat het meest tegenovergestelde is van Nederland....

Mensen het ga jullie goed tot het volgende verslag.

• 09 April 2010 - 09:00

Astrid Beentjes:

Hoi Marank&JanDirk,
    Iedere keer lees ik jullie verhalen met plezier, maar ik vergeet iedere keer eventjes te reageren.. Wel zo aardig om te doen! :-)

Wat maken jullie een hoop dingen mee.. Echt ontzettend gaaf allemaal!! Echt leuk hoe jullie alles beschrijven, toch tof om te weten hoe het daar gaat!

Nou Marank, Sanne&mijn reis naar Costa-Rica is ook geboekt hoor! Superveel zin in! Ik mag dinsdag mijn prikken al halen.. Dat is dan weer ietsjes minder, maar ik hou CR maar goed in gedachten hahaha

Nou kijk goed uit en geniet vooral heel erg! Heel veel plezier!!

Liefs, Astrid

• 09 April 2010 - 16:32

Ankie:

leuk,jullie bericht.Ben het helemal met jullie eens.Bolivia vertegenwoordigt nog het meest het Zuid amerika van vroeger.Ik vond het ook absoluut geweldig.Ga bij Titicaca vooral naar dat beroemde punt waar je naar dat eiland kan varen en naar beide zijden over het meer uitkijkt.Wij hebben dat fout gedaan.Schijnt fantastisch ,ondanks tourisme,te zijn.

• 09 April 2010 - 17:57

Yolanda & Jan:

Hallo Marank & JanDirk, Zo te zien amuseren jullie je best en zien jullie ontzettend veel. Als JanDirk vegetariër is geworden voor één dag dan moet de aanblik van die koeienhoofden toch wel erg afgrijselijk zijn geweest. Ik zag op de kaart dat er 2 plaatsen La Paz zijn, maar de aanduiding Titicaca meer geeft aan dat jullie richting Peru vliegen. Volgens de legende ligt er op de bodem van het Titicacameer een waanzinnige schat van goud en zilver. Deze schat bevat het losgeld voor een belangrijke Inca die de Spaanse veroveraar Francisco Pizarro gevangen hield in de 16de eeuw. De schat is nooit bij Pizarro aangekomen. Dus JanDirk hier ligt voor jullie een mooie uitdaging om die schat te vinden. Veel succes en veel plezier. Wij horen graag hoe het verder met jullie gaat.
    Groetjes en liefs vanuit Uitgeest.

• 09 April 2010 - 19:36

Anne:

Jeetje, die dino-footprints.....het lijkt wel alsof er een kippetje tegen de muur op is gelopen, ha,ha. Het lijkt mij niks in zo een mijn. Veel te klein en donker. Bolivia is volgens mij een kleurrijk land. Geniet ervan.

Kus van jullie (schone) zus

• 10 April 2010 - 19:34

Jacqueline:

Hi Marank en JD,
    Wat gaaf weer om te lezen en jullie foto's te bekijken. Het is net of ik er een beetje bijben, zo beeldend geschreven. Die aanblik van die koeiekoppen zou mij ook niet echt goed hebben gedaan als niet-vleeseter! Steekt deathrow bij de Kruisberg zelfs nog schamel bij af (lees: is een soort kooi met een hooglander erin die als hamburger gaat (op)dienen). Met Dirk gaat het prima. Van de week even lekker weer laten grazen en Zoe is heel regelmatig lekker met hem bezig! Geloof niet dat hij aandacht tekort komt, dus geen zorgen. Geniet maar weer daar!
    Liefs,
    Jacqueline

• 10 April 2010 - 20:25

Marjo:

Lieve Paaseitjes,

Paaseitjes, vanwege jullie afschuwelijke bruine kleur. Ik zeg pure choco! Wat fantastico die reis van jullie, ben blij om te lezen dat jullie toch ook last hebben van de hoogte en van de schijterij, of bleef het bij buikkrampen??? Het maakt jullie enigszins menselijk.
    Ook goed om te zien dat er nog hier en (vooral) daar gewerkt wordt (of heeft JD die spatel alleen voor de foto ter hand genomen!)
    Jullie zien er goed uit... maar dat was al zo. Waar is die foto van het zandsurfen bij maanlicht?
    Hier alles goed, lente is begonnen, de druif loopt uit. We hebben het schilderen nog eventjes uitgesteld zodat jullie kunnen komen helpen. Wij zullen dan de BBQ aansteken, dat wordt een stuk makkelijker nu JD ook geen vlees meer eet... O ja, neem zelf effe zout mee, dat kan je daar gratis van de zoutvlakte winnen. Nou lieverdjes, blijf gezond. Ik kan niet wachten tot jullie terug zijn met alle cadeautjes...

Veel plezier,
    O ja... 24 april openingsfeest Aloha.... dat gaan jullie lekker missen... nananananananannanannaaaa
    ach.. zucht wij hebben altijd nog aloha!

Kussie Marjo, en ook Andre (die is bijna antiek, hij wordt 40), maar die zit in de kroeg.. met Kees (Marank weet wel wie Kees is... ja toch Marank, dat weet je heel erg goed. Maar dat was voor 1612.)

• 12 April 2010 - 09:45

Kirs:

Hey Hey,
    Dat jullie dat durven in zo'n mijn... mij niet gezien hoor!!
    En van het aanblik op koeien hoofden zou ik ook spontaan geen vlees meer eten!! Leve de gefrituurde uienringen en komkommer.

Tja, deze keer geen update van de meiden van Dirkie. Moeders moest alleen heen. Yaira had donderdag een andere juf bij paardrijden en die dacht dat ze een gevorderdeles moest geven, en vrijdag had madam een inhaalles... ook bij de gevorderde. Die had zaterdag een spierpijn dat normaal lopen niet echt ging...Werd eens tijd...;-).... maar ja.... zaterdagochtend moest ze wel nog even hockeyen... en valt ze ook nog over een hockeybal heen. Die zag het even niet zitten om naar Dirkie te gaan. En Djaele had een feestje. Maar aandacht is hij niet te kort gekomen hoor. Hij is goed aan het verharen, dus een goede borstelbeurt deed hem goed. Daarna een stukje gewandeld. Meneer zag alleen maar gras en trok me dus aardig mee. En teveel kracht kan ik niet meer geven omdat ik dan meteen mijn bekken voel.... of hij het wist. Dus helaas voor Dirkie werd het een kort wandelingentje...... Dan maar een worteltje extra in de stal.
    Wat Jacqueline dus al zei... hij komt echt geen aandacht te kort!!

Zaterdag weer met de meiden heen!!

Geniet van bolivia en tot het volgende verslag.

Liefs, X Kirs

• 12 April 2010 - 19:27

Carlieke:

He mar & jd..
    Handig hoor, jullie aftelletje hoeveel dagen jullie nog vakantie hebben.. dan weten wij gelijk hoe lang wij nog moeten wachten (plus 1 dag) tot wij lekker naar het warme zonnetje (en gokhallen ;) gaan.. Hier ook gelukkig best veel zon, maar deze week niet zo warm.. vorige week wel al lekker kunnen bakken uit de wind in hangmatje in tuintje..
    Echt gaaf wat jullie allemaal meemaken, al trekt zo'n muffe mijn mij niet zo. Tjeerd leeft trouwens ook met jullie mee natuurlijk, maar is niet zo van de berichtjes plaatsen.. Ik ga alweer even stoppen, want Maurice is op allerlei verschillende rare manieren proberen duidelijk te maken (denk ik?) dat hij naar buiten moet. NU.
    geniet er lekker van, jullie hebben nog ruim een maand!.. liefs

• 13 April 2010 - 11:09

Carola:

Hoi Marank en Jan Dirk,
    Wat een verrassing om helemaal in Japan een kaart van jullie te mogen ontvangen, hartstikke leuk en bedank daarvoor.
    Volg jullie ook nog steeds op de voet/mail, geniet van de mooie verhalen en de geweldige beelden hierbij.
    Liefs Carola

• 15 April 2010 - 08:44

Martijn P:

Hoi JD en M,

Mooie avonturen hoor. Ik was afgelopen weekend op Schokland 'eiland in de polder' (ook een werelderfgoed). Ik heb daarom de site maar weer eens bezocht. Ik ben blij dat jullie je maximaal geven daar. Veel plezier,

Martijn