Nazca lijnen en Huanchaco - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Nazca lijnen en Huanchaco - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Nazca lijnen en Huanchaco

Door: JanDirk en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

01 Mei 2010 | Peru, Huanchaco

Beste Mensen hier zijn we weer met een verslagje.

Nadat we waren aangekomen in Nazca hebben we een beetje rondgekeken in de stad. Er is hier buiten de Nazcalijnen om echt geen moer te beleven dus de stad hadden we snel gezien. De volgende dag om een uurtje of 8 opgepikt door een busje en naar het vliegveld gebracht waar we met nog 2 andere Nederlanders in een klein vliegtuigje mochten stappen. Wat een klein hokje was het..we zaten echt klem. Na een paar checks konden we vertrekken en stegen we op. Toch wel heel wat anders dan ee Boeing ofzo. Na een paar minuten waren de eerste lijnen al te zien, waar we vervolgens rondjes omheendraaiden. Wel een belevenis hoor...De figuren waren echt enorm indrukwekkend en bizar dat dit ooit gemaakt is zonder GPS en dergelijke. Sommige figuren lijken echter wel weer een beetje nep en zijn volgens mij er gewoon bijgelegd om nog wat meer touriten te kunnen trekken..
Na 35 minuten gelukkig weer veilig geland. We waren onze twee piloten eeuwig dankbaar natuurlijk..

S´middags nog met een taxi naar twee figuren gegaan die langs de Panamericana (langste snelweg ter wereld van Canada naar Argentinia) liggen..Nou ja ´naast´..eigenlijk ligt de snelweg door een van de figuren heen. Echt bizar. Vanuit een torentje kan je de boel hier bekijken. Ook zie je nog vrachtwagensporen dwars door de figuren gaan. Gelukkig is alles nu Unesco beschermd. De lijnen van de figuren zijn maar 15 cm breed en lijken zo met een schep gemaakt te zijn...Ik weet niet wat we hier allemaal van moesten denken maargoed..

Die avond met de nachtbus richting Lima gegaan, waarbij we onderweg bij Ica de enorme zandduinen passeerden, die torenhoog aan de rand van de stad te zien waren. Midden in e nacht in Lima aangekomen en ons naar de betere wijk Miraflores laten brengen. De volgende dag hier rondgekeken en nog gesurfd ook. S´avonds zelf gekookt en nog geouwehoerd met een oud stel uit de VS dat eigenlijk alleen maar reisde en thuis in een camper woonde. Toch geweldig al die verhalen van die mensen. Naast de indrukken van alle dingen die we zien is dit ook echt geweldig en in Nederland kom je zulke mensen toch weinig tegen...

De volgende dag vanuit lima naar Trujillo (ten Noorden van Lima) gevlogen en vanuit hier direct naar Huanchaco gegaan. Een klein stadje aan de zee met een pier en veel surfers. Hier ziten we al een tijdje en het is hier goed te doen. Het kost hier weinig, het eten is goed en het bier smaakt lekker. Voor de rest altijd golven en bijna elke dag (nu even niet) mooi weer. We waren wel een beetje aan wat rust toe na elke keer inpakken, 2-3 dagen ergens zijn, weer inpakken etc.

Het surfen valt nog niet erg mee, want de golven zijn hoog en de stroming is sterk. Voor de rest heb ik in een zeeegel gestaan dus ik heb een beetje een mank poot, maargoed..
Marank gaat ook lekker en heeft inmiddels een halve bibliotheek uitgelezen...De mannen hier vinden haar reuze interessant want veel blonde vrouwen zijn er hier niet.
De mensen hier zijn verder enorm gastvrij en heel blij met toeristen, we worden overal bij geholpen en mensen gaan voor ons staan in de bus...Zie je het al voor je dat er mensen in een connexxion bus gaan staan voor een buitenlander....

Gister koninginnedag gevierd in Puerto Chicama, de plaats waar de langstlopende linkse golf ter wereld te vinden is. De stroming was echt niet normaal, maar ik heb wat pogingen gewaagd. Marank heeft de gok maar niet genomen. De mensen hier waren weer geweldig vriendelijk. Zo erg dat je eigenlijk wantrouwend wordt..

Ons favoriete restaurant hier is geweldig. Ze hebben een schele ober die zo netjes gekleed is alsof hij ieder moment het ´ja´ woord kan geven. De hele familie werkt hier tot de krakkemikkige oma aan toe van een jaar of 85. Ze komen ons allemaal gedag zeggen inclusief de oma die elke keer met een wangzoen afscheid van ons neemt. De schele ober opent flessen bier met zijn gezicht zo dicht bij de kroondop dat we bang zijn dat hij een oog verliest en nog scheler wordt. Voor de rest vroegen we laatst om een toetje want dat stond niet op de kaart. Hij kon het wel regelen, een appeltaart en een lemontaart. Renenend ging ie naar zijn fiets en 10minuten kwam hij bezweet terug. Ojee ze hadden alleen appeltaart, wat nu kwam hij ons vragen. Toen wij zeiden dat 2 appeltaart ook wel goed was ging hij er weer als een topsprinter vandoor. Uitgeput na zijn tweede etappe bracht hij toen toch nog ons toetje. Ze doen alles om ons te helpen...Zo kregen we een paar dagen terug ook een lift van een locale man die Engelse leraar was. Hij had ons zien staan wachtend op een bus...Daar zat ik dan naast zijn vrouw op de achterbank die net borstvoeding aan het geven was aan haar kind. Allemaal een beetje opschuiven en gewoon doorgaan. Alles doen om hun dorp te promoten en het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken....geweldig

We gaan waarschijnlijk een deze dagen richting het Noorden langs de kust of richting de Jungle. Beetje vaag nog maar dat gaan we vandaag uitzoeken...

We hopen dat jullie ook een fijne koninginnedag hebben gehad, voor de wintersporters veel plezier!

Groeten uit Peru

JD en Mar

• 01 Mei 2010 - 21:59

Yolanda & Jan:

Hai Marank & JanDirk,
    Fijn dat jullie nu ook even de tijd nemen om een beetje te relaxen. Dat in- en uitpakken en dat gereis met bus en vliegtuigjes is zeker een belevenis, maar ook vermoeiend. Over 14 dagen hebben jullie ook weer een lange terugreis voor de boeg. Dus geniet nog maar even van het mooie weer, het surfen en van jullie laatste weekjes vakantie.
    Liefs Y&J

• 02 Mei 2010 - 10:00

Chris En Dinie:

Hallo Marank en Jan Dirk,
    Leuk verhaal weer,hopelijk zijn de stekels uit je voet.[geen poot toch] Jullie zien er erg gezond en uitgerust uit. Geniet nog maar even want voor je het weet zijn de laatste twee weken voorbij.Lieve groet van ons.

• 02 Mei 2010 - 10:00

Chris En Dinie:

Hallo Marank en Jan Dirk,

• 03 Mei 2010 - 16:54

Anne:

Slecht weer daar....vast niets in vergelijking met hier. Wat een regen, echt niet normaal. JD, wat een baard he. Die moet er wel af hoor, anders herkent Moira je helemaal niet meer straks.

Kus van jullie (schone) zus

• 04 Mei 2010 - 13:30

Marjo En Dr Dre:

Lieve vrienden,

Wat een heerlijk verslag, fijn datjullie nu ookaan het relaxen zijn. Hoezokomen jullie in nl weinig interessante mensen tegen in een camper??????
    Wij reizen ons suf, wonen praktisch in een oude duitse camperen 1 van ons is ook oud!!!! Bovendien zijn wij jullie matties.

W zijn in frkrijk en golvenn zijn tetterrs.We knnenniet wachten om jullie te zien kom maar snel naar holland, wnt alleinteressante mensen zijn gevlogen.
    Oh ja, we hebben zo;n volvo 240 zien staabijgarage waar onze bus nu onder handen genomen wordt. We gaan de monsieur vragen wat hij kost.... danheb je iets om voor terug te komen.

Dag matties en tot snel

kussen voorjullie.

Betty en dudré

• 05 Mei 2010 - 19:54

Carlieke:

Hi Mar en JD,

Jee, het schiet nu al echt op hoor.. ben zo benieuwd naar alle foto's! Ik heb je ook even gemaild Mar, heb n vraagje over de KA.
    Veel plezier nog eventjes daar!
    x

• 05 Mei 2010 - 20:12

Tonny Ijsseldijk:

Hallo MARANK en JANDIRK ,
    Wat een belevenissen en wat zullen jullie straks veel te vertellen hebben.
    Maar in zo"n vliegtuigje kregen ze mij niet in hoor.eng hoor.Nog veel plezier gewenst.Tonny.

• 08 Mei 2010 - 20:19

Mars:

hoi vakantiegangers,
    Hier dan ook eindelijk een bericht van mij.
    Niet normaal wat een mooie verhalen allemaal.En in combinatie met die mooie foto's ben ik bij deze echt jaloers. julie zien er echt goed uit!!
    Hier is ook alles goed. Mijn huis is na dit weekend officieel af om er in te gaan wonen. Na 2.5 maand was ik er ook echt klaar mee...maar het resultaat is super...dus bij deze zijn jullie uitgenodigt om het te komen bewonderen.
    Nou geniet nog even heel erg van de laatste dagen.
    En tot snel.
    liefs mars

• 10 Mei 2010 - 09:45

Kirs,Mart + Kids:

Hoi Hoi,

Jeetje wat gaat het snel nu... nog een weekkie en jullie zijn gewoon alweer thuis!! We zullen de verslagen missen!!
    Met Dirkie alles goed hoor. De paarden staan sinds 1 mei buiten... maar het is nog erg koud 's nachts en omdat paard van Roos de nacht op stal gaat, gaat Dirkie ook nog even op stal, ook nog samen met Mimir. Als je er bent volgende week kun je zelf kijken wat je witl met Dirkie. Yaira gaat steeds wat makkelijker om met Dirkie,... merk dat ze steeds meer gewend raakt.... en dan kom je alweer terug!!! Al blijft ze uit de wei tussen de andere paarden halen wel eng vinden!! Zaterdag op aanraden van Wien gewandeld met Dirkie ipv rijden, hij was een beetje stijf. Dus lekker de bak doorgestapt met hem.
    Volgende week weet ik niet hoe laat jullie terug zijn. In ieder geval gaan wij laat in de ochtend langs bij Dirkie! Weet je in ieder geval dat alles klaar is bij hem!!
    Geniet nog even lekker van jullie laatste dagen!!

Tot snel,
    Liefs X, Kirsten, Martijn, Yaira en Djaele.

PS: Martijn heeft helemaal niets met paarden.... maar Dirkie vindt ie toch wel een lieverd!! En hij is toch vaak meegegaan met de meiden!!

• 10 Mei 2010 - 13:31

Pieter, Roos & Remy :

lieve schatten!
    Geniet van de laatste week in zuid-Amerika! de reisverslagen spreken voor zich en de beleving spat eraf!
    nu nog even wat rust voordat het leven in Nederland weer voor de boeg staat!
    tot heel snel!
    liefs,

• 11 Mei 2010 - 12:46

Daan En Birgit:

Hey wereldreizigers,
    Jullie verhalen en foto's blijven mooi!!
    Is de tijd voor jullie ook zo snel gegaan die middag op Schiphol is voor mijn gevoel nog niet 3 maanden geleden.
    Wij zijn weer heel terug gekomen uit de sneeuw, het was weer leuk, maar we mistte jullie wel. :-)
    Tot over een weekje.

Kussen van ons

• 11 Mei 2010 - 16:36

Carlieke:

Hi hoi,

Geniet nog iig ook even van die lekker temperatuur daar.. hier is het koud (10 graden) en erg regenachtig.. brrr. en dan te bedenken dat ik hele avond buiten moet staan (maurice heeft o.a. examen ;) Maarrr aankomend weekend wordt toch weer 16 graden voorspelt.. poeh, wat n verwennerij.
    Tot heel snel, hopelijk gooit aswolk van het weekend geen roet in het eten.
    x

• 13 Mei 2010 - 23:44

Jonet Marees:

Hallo Jan Dirk en Marank,
    We zitten nu in Ica tussen de zandduinen jullie vast wel bekend. Hier kunnen ze ook surfen maar dan op zand. Morgen naar de Nascalijnen. Hopelijk gaat jullie reis naar huis morgen door en hoef je niet lang te wachten. We hebben heellijk gegeten bij El Tambo. Groetjes en een goede reis Jan en Jonet