San Francisco en op huus an - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu San Francisco en op huus an - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

San Francisco en op huus an

Door: JD en Marank

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

16 Mei 2018 | Verenigde Staten, San Francisco

Ons laatste weekje op reis zijn is aangebroken.
Zondag vertrekken we na de swap meet naar Mariposa. Dit plaatsje ligt niet ver van de ingang van Yosemite National Park. Omdat het zondagmiddag is en we veel drukte verwachten gaan we nog niet het park in, maar rijden we langs de rivier in de buurt, wandelen daar wat en doen een poging goud te winnen. Ik geloof niet dat dat gelukt is... De volgende ochtend gaan we na een vroeg ontbijt wel Yosemite in. Anderhalve week geleden twijfelden we of we er heen zouden gaan, en deden dat toen niet vanwege de temperaturen rond het vriespunt en sneeuw. Nu is het strakblauw, zonnig en 20 graden, dus we hebben geluk! De route die we rijden is prachtig, met hoge rotswanden, watervallen en groene valleien. We parkeren vaak even en lopen dan stukken, heel erg mooi. Het is wel druk, maar dat geeft niet. De hele dag zijn we er zoet mee. Als we eind van de middag Yosemite uit gaan, doen we nog een wandeling net buiten het park, waar een stuk bos is met reuzensequoia’s. Enorme indrukwekkende bomen, JanDirk heeft het idee dat ze gevoel hebben en wijzer zijn dan we denken. Hij legt zijn oor nog tegen de bast om te horen of ze geen geluid maken... je gaat vreemde dingen doen na zo’n aantal weken weg van de Beemster denk ik...
We overnachten in Stockton, weer in een aso-motelletje. Maarja, we slapen goed.
Toen we anderhalve week geleden logeerden op het erf bij de VW man met de kippen die uiteindelijk niets verkocht, reden we op de terugweg langs een plek waar op het erf overal oude jaren 50-Chevy’s bleken te staan. JD heeft die boomgaard met auto’s niet los kunnen laten afgelopen 10 dagen en vandaag gaan we er nog een keer kijken. JD voelt zich als een kind in een snoepwinkel, alleen is zijn zakgeld op dus hij hoopt er misschien over een tijdje iets te kunnen aanschaffen. Hij houdt in ieder geval in gedachten wat er staat. We hebben een lunchafspraak met een VW man waar JanDirk in het verleden wel eens een bus heeft gekocht. We gaan kennismaken en het blijkt een aardige vent. Wie weet vindt hij nog eens wat leuks. Daarna wordt het tijd de auto eens op te ruimen. We brengen de kampeerspullen en het surfboard naar de haven en installeren ons in ons hotelletje voor de laatste twee dagen. Het zit net buiten San Francisco, maar met de metro zitten we in 20 minuten midden in de stad. Dat doen we woensdag na het ontbijt. Bij de metro aangekomen vragen we welke we moeten hebben en een aardige meneer schrijft een soort bonnetje voor ons. Ik wil de verschuldigde 19 dollar betalen maar de man zegt: ‘nee hoor, deze is van mij...’
Dat zie ik in Nederland nog niet zo snel gebeuren, dat je een kaartje voor het openbaar vervoer wil kopen en dat ze dan gewoon een tegoedbon voor een retourtje Amsterdam uitschrijven... heel apart, en aardig natuurlijk. Eenmaal in San Francisco aangekomen zijn we blij verrast dat het strakblauw zonnig is. Meestal is het er bewolkt of mistig, maar vandaag niet. We gaan op pad met de Ford bike. Dat is een soort huurfiets die je voor 24 uur huurt en steeds 30 minuten achter elkaar kunt gebruiken. Overal in de stad staan zulke fietsen, dus als de 30 minuten om zijn parkeer je hem weer in een speciale elektronische beugel en ontgrendel je een volgende fiets met je creditcard en een code en kun je verder. Er staan gewone fietsen en elektrische, dus die proberen we ook uit op de steile hellingen van de stad. Lekker. De welbekende Lombardstreet gaan we ook bekijken. Die is eenrichtingsverkeer dus we fietsen door een andere straat omhoog en via Lombardstreet zigzaggend naar beneden, geinig. Bij het water kijken we nog even naar het verderop liggende Alcatraz en we gaan in de zon zitten op een pleintje waar druk geskateboard wordt. Best vermoeiend zo’n dagje stad. Maar na een nachtje slaap gaan we voor San Francisco dag 2. Deze keer huren we normale fietsen die we de hele dag achter elkaar kunnen gebruiken. We gaan er de bekende Golden Gate Bridge mee over. Ook vandaag is het superhelder, heel mooi. We nemen er de tijd voor als echte toeristen en bekijken de brug en de baai ook vanuit Sausolito, het dorpje aan de andere kant. Uiteindelijk nemen we de ferry naar de stad weer terug en vanaf de boot hebben we een goed zicht op Alcatraz, de voormalige gevangenis op het eiland in de baai. We brengen de fietsen terug en lopen nog wat door de stad. Op een terrasje genieten we nog van een drankje en een pizza en dan concluderen we dat de reis er echt bijna op zit. Terug in het hotel pakken we onze tassen in en maken ons klaar voor de terugreis. Eerst 12 uur vliegen naar Frankfurt, dan 8 uur om daar door te brengen en dan het laatste stukje nog naar Amsterdam.

We kijken terug op drie fantastische maanden. Eerst in het vertrouwde Zuid-Afrika waar we deels bekende en ook veel nieuwe dingen deden en zagen. Heerlijk weer, de uitdaging om zuinig te zijn met water in de extreem droge Kaapregio, lekker eten en mooie mensen. Als toetje Afrika bezochten we de Victoria Falls in Zimbabwe en na anderhalve dag Nederland begon deel twee van de reis met een bijzondere week in Panama en zetten we daarna de reis voort in Costa Rica waar de golven en de mooie natuur prachtige highlights waren. Daarna gingen we voor deel drie van de reis naar de USA. Wéér heel anders! Auto’s zoeken en nieuwe (auto)mensen leren kennen stonden centraal, maar ook het kamperen was een uitdaging en we hebben ook weer mooie stukken natuur van Californië ontdekt. Wat hebben we genoten en wat zijn we ook weer blij dat we straks gezond weer thuis zijn op de Groenedijk, de familie en vrienden weer om ons heen hebben en ik natuurlijk weer dagelijks naar de paarden toe kan. Alle achterblijvers veel dank voor de zorg voor Quin en Dirk, het in de gaten houden van ons huis, de post en de tuin bijhouden en natuurlijk het waarnemen van mijn werk bij Heliomare. JanDirk heeft op reis vooral de laatste maand heel hard op locatie gewerkt en ik verwacht dat hij straks niet hoeft stil te zitten! Bedankt voor het volgen van ons reisverslag en wie weet komt er over een tijdje wel weer nieuw avontuur!

• 16 Mei 2018 - 07:33

Jolijn:

Ik heb van jullie verhalen genoten! Dankjewel. Liefs

• 16 Mei 2018 - 08:05

Jan Elfrink:

Wat een fantastisch verhaal met een goede afloop dit keer!! Leuk om te lezen en te herlezen wat jullie allemaal in die 3 maanden hebben meegemaakt.

• 16 Mei 2018 - 08:26

Leny IJsseldijk:

Wat fijn dat jullie zo kunnen genieten en hebben genoten!Ik heb met heel veel plezier jullie avondturen gevolgd! Welkom thuis !

• 16 Mei 2018 - 08:40

Yolanda Elfrink:

Wat een prachtige afsluiting met dit verhaal van 3 bijzondere maanden. Die toch gelukkig weer mogelijk bleken....wij hebben van jullie verhalen genoten! Nu moet er weer gewerkt worden en wij zijn blij dat nu ook alle kinderen sinds gisteren weer veilig thuis zijn gekomen.!
    Liefs Jan Yolanda

• 16 Mei 2018 - 15:23

Yorianne:

Lieve Mar en JD,
    Wat een toffe maanden en mooie herinneringen hebben jullie samen beleefd en gemaakt! Het was heel leuk om via deze weg mee te genieten van jullie avonturen. Reizen, vrij zijn, niets hoeven, ontdekken, je mee laten voeren door momenten en omstandigheden, samen zijn, dat is toch iets heerlijks!
    Nu weer thuis op jullie prachtige plekje.