Wilderness, Jeffreys Bay en op weg naar Joburg - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu Wilderness, Jeffreys Bay en op weg naar Joburg - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JanDirk Vries - WaarBenJij.nu

Wilderness, Jeffreys Bay en op weg naar Joburg

Door: JD en Mar

Blijf op de hoogte en volg JanDirk

10 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

(Dit verhaal wordt vanwege niet altijd goedwerkende WiFi met wat vertraging geplaatst...)
In de ochtend vertrekken we uit het hotel naar het naastgelegen backpackers hostel (gisteren vol). We gaan het dorp in, kijken over zee uit op zoek naar dolfijnen, maar die zijn niet te vinden vandaag. We gaan kajakken. Dat klinkt in Wilderness heel spannend, maar is in het echt een kringelende kabbelende waterweg in prachtig groen gebied, tussen de heuvels. Geen stroomversnelling in te bekennen. Ook geen krokodillen of ander Afrikaans wild. Alleen wat meerkoeten, of heten die hier waterkippen? Wel heerlijk weer om op het water door te brengen met prachtig uitzicht onderweg.
De volgende dag rijden we vroeg weg. We nemen de bekende Garden route naar Jeffreys Bay en af en toe stoppen we even voor wat mooie uitzichten. Bij de Bloukrans Bridge, de bungeejump van een enorme brug een ravijn in kijken we ook nog even maar op dat moment zijn er geen mensen zo gek. Eenmaal in J-bay kunnen we vroeg terecht in ons guesthouse en de zee ziet er goed uit, dus JD pakt meteen zijn surfboard en daar gaat ie weer. De drie dagen die we hier zijn bestaan voornamelijk uit surfen (of ernaar kijken) en komen we weer mooie figuren tegen. Op de parkeerplaats bij het guesthouse, uitkijkend op zee, staat een VW busje. Zwart met zilver en niet al te origineel meer. Hoewel de eigenaar de roest op originele wijze heeft aangepakt... de bus is volledig gladgestreken met epoxyhars, daar maak je normaal surfboards mee. De eigenaar woont in z’n bus, want ermee rijden kan nog wel, maar hij vindt de benzine zo duur, dus dat doet hij niet veel. De man surft veel, leeft van weinig en heeft de halve wereld al gezien. Hij heeft een bepaalde stoel ontworpen en hij voorziet in zijn onderhoud door af en toe wat van die stoelen te verkopen. We drinken wat met uitzicht op zee en als we in de avond een braai doen in de tuin nodigen we hem ook uit. Hij kletst de hele avond en na afloop zegt hij: lekker talking bru! Grappig dat we in J-Bay altijd bijzondere mensen tegenkomen. In de omgeving hier hebben we ook Bruces Beauties weer een bezoekje gebracht. Voor wie dat niet kent: dat is een legendarische surfbreak uit de jaren 50 surffilmklassieker Endless Summer, mooi hoor. ‘s Avonds zijn we weer getuige van een bijzonder schouwspel. Net als twee jaar geleden zit er vandaag een bepaalde algensoort in het water waardoor de zee bij elke omklappende golf blauw licht geeft. Het is heel bijzonder en je ziet het op de plekken waar er veel beweging in het water is, dus bijvoorbeeld ook als je met je voet in het water stampt.
Na een aantal dagen aan de kust gaan we het binnenland weer in: Graaff Reinet is de volgende bestemming. In het stadje gebeurt weinig maar eromheen ligt de Valley of Desolation en daar kun je van prachtige uitzichten genieten. Hoge rotspartijen en uitgestrekte leegtes. Er leeft ook wild in de buurt dus tijdens onze rondrit komen we allerlei springbokken, gemsbokken, apen, buffels, gnoes en een jakhals tegen. Ook loopt er een flinke landschildpad. We vervolgen onze reis naar Bloemfontein waar we eigenlijk alleen een tussenstop hebben ter overbrugging van de reis naar Johannesburg. We hebben er wel een upgrade gekregen dus een riante hotelkamer. De reis door de Vrijstaat bestaat uit eindeloze vlaktes met wuivend helmgras, veel zwaluwen en enorme mierenhopen. Bebouwing is bijna nergens te vinden. In Johannesburg aangekomen leveren we onze auto in en bereiden ons voor op de vlucht naar Zimbabwe. Weer iets heel anders, maar we zijn heel erg benieuwd naar de Victoria Falls!

• 18 Maart 2018 - 10:33

Yorianne:

Wauw wauw wauw, ondanks het feit dat ik jullie gisteren nog gezien heb (super leuk!), weer blij met een nieuwe blog om mee te smullen van jullie avonturen. Wat een wondermooi plekje ter aarde is het toch.
    De Victoria Falls en de belevenissen aldaar worden gepost bij de volgende WiFi op het volgende continent?
    Heel benieuwd naar het vervolg van jullie reis en het (weder)zien in Panama.
    Liefs en gauw weer terug naar de warmte!
    Vanuit het koude waaigrage NL xx

• 18 Maart 2018 - 17:46

Jan Elfrink:

Leuk om nog weer een smeuïg verhaal te lezen over jullie belevenissen in ZA. Vanochtend 5.30 u naar Schiphol gebracht en over 5 uurtjes landen jullie na ongeveer 11 uur vliegen om 16.30u in Panama. Hier hervatten jullie de reis van vorig jaar en dat roept vooral bij JD weer herinneringen op die hij nooit zal vergeten, maar wel goed verwerkt heeft. Voor Marank is het nieuw, maar zij kent het verhaal wat erbij hoort. Veel sterkte allebei en geniet vooral van alle mooie dingen die nog gaan komen. Liefs vati.

• 18 Maart 2018 - 19:58

Yolanda Elfrink:

Lieve Marank en Jandirk,
    Na een hele gezellige feestelijke avond met ons allen hebben we jullie vanmorgen heel vroeg
    opgehaald om naar Schiphol te gaan. Brrr koud ... Heel fijn om te horen dat jullie niet met Lufthansa naar Frankfurt hoefden te vliegen, omdat er daar sneeuwval was en jullie bang waren de vlucht naar Panama te missen , werden jullie omgeboekt naar de KLM rechtstreeks naar Panama!
    Dat was heel fijn!
    Leuk weer jullie belevenissen van de maand Zuid Afrika te lezen,daar weer leuke mensen thebben ontmoet en veel mooie plekken hebben gezien. Bij voorbeeld de zee die prachtig licht uitstraalde net als dat sporadisch in Egmond zomers wel eens gebeurt ...en de Valley of Desolation heel bijzonder met diverse dieren die daar kunnen overleven.
    En nu al een heel eind op weg naar Panama waar jullie morgen met de neuroloog van het ziekenhuis gaan lunchen ..... ook bijzonder he? en in Panama een paar dagen gaan verblijven...lieve Marank en Jandirk hopen dat jullie straks lekker kunnen slapen

• 18 Maart 2018 - 20:00

Yolanda Elfrink :